Din Kültürü 9. Sınıf 2. Ünite Özet

Ünite Adı: İslam'da İnanç Esasları (yeni müfredat)

İMAN VE İMANIN MAHİYETİ

• İman kelimesinin sözlük anlamları inanmak, tasdik etmektir. Terim olarak iman Yüce Allah'ın var ve bir olduğunu kalbimizle doğrulayıp (tasdik) dilimizle bunu söylemek (ikrar), dünya hayatında bu inancımız doğrultusunda işler yapmaktır.

• Allah'a (c.c.) ve O'nun belirttiği inanç esaslarına iman eden bir insan (mümin), sahip olduğu bu inancının gereği gibi bir hayat sürer, Allah'ın (c.c.) rızasına uygun yaşar. • Mü'min (Esma-i Hüsna): Kullarını tehlikelerden ve azaptan koruyan.

• İman ikiye ayrılır:

a) Taklidî İman: İnsanın çevresinde bulunan kişilerden duyarak, onların anlattıklarından etkilenerek taklit ettiği göstermelik inanç.

b) Tahkikî İman: Kişinin okuyup araştırarak, öğrenerek bilinçli bir şekilde sahip olduğu inanç.


İSLAM'DA İMAN ESASLARI

1. Allah'a (c.c.) İman: Allah'ın (c.c.) var ve bir olduğuna inanmak, inanç esaslarının birincisidir. Buna tevhit inancı denir. Şirk ise başka varlıkları tanrı olarak görmek veya onları Allah'a denk görmek demektir. Şirk İslam'da en büyük günahlardandır.

Allah vardır ve birdir. O eşi ve benzeri olmayandır. Yüce Allah'ın mükemmel sıfatları Kur'an'ın bir çok yerinde anlatılmıştır. Evrendeki, güneş sistemindeki, dünyadaki, doğadaki, insan vücudundaki, canlılar arasındaki uyum ve düzen, Allah'ın varlığının delillerinden birisidir. Allah'ın varlığı ve birliği inancına "tevhit inancı" denir. Tevhit inancı ise Kur'an-ı Kerim'de ihlas suresinde özetlenmiştir.

Allah'ın Sıfatları

Tenzihî Sıfatlar: Allah'ın (c.c.) eksikliklerden ve yarattıklarına benzemekten uzak olduğunu ifade eden sıfatlarıdır.

Vücud: Var olmak demektir. Allah vardır.

Kıdem: Ezelî olmak demektir. Allah'ın öncesi, başlangıcı yoktur.

Beka: Sonu olmamak demektir. Allah'ın varlığının sonu yoktur.

Vahdaniyet: Bir olmak demektir. Allah birdir.

Muhalefetün lil havadis: Sonradan yaratılanlara benzememek demektir. Allah sonradan olan hiçbir şeye benzemez.

Kıyam binefsihi: Varlığı kendinden olmak demektir. Allah var olmak için hiçbir şeye muhtaç değildir. O'nun varlığı kendindendir.

Subûtî Sıfatlar: Allah'ın (c.c.) zatına ait özelliklerini niteleyen sıfatlarıdır.

Hayat: Allah diridir ve dirilticidir.

İlim: Allah her şeyi bilir. Kalplerde gizlenen düşünceleri de bilir.

Semi: Allah her şeyi işitir.

Basar: Allah her şeyi görür.

İrade: Allah ne dilerse olur.

Kudret: Allah'ın gücü her şeye yeter.

Kelam: Allah kelimelere, harflere, seslere ihtiyaç duymadan konuşur. Kur'an Allah'ın kelamıdır.

Tekvin: Allah bütün varlıkları yoktan var eden, yaratandır.


2. Meleklere İman: Melekler nurani varlıklardır. Duyularla algılanamazlar, iradeleri yoktur, gaybı bilemezler, insani özellikleri yoktur.

Dört Büyük Melek

Cebrail: Allah'tan aldığı vahiyleri Peygamberlere iletmekle görevli melek.

Azrail: Allah'ın izniyle eceli gelenlerin canını almakla görevli melek.

Mikail: Evrende meydana gelecek doğa olaylarını düzenlemek ve yürütmekle görevli melek.

İsrafil: Kıyamet vakti geldiğinde "sûr" denilen alete üfleyip kıyameti ilan etmekle görevli melek.

Bunların dışında;

Hafaza: Koruyucu melekler.

Kiramen Kâtibin: Sevaplarımızı ve günahlarımızı kaydeden melekler.

Münker-Nekir: Vefat eden insanları sorgulamakla görevli melekler.

Hamele-i Arş: Arşı taşımakla görevli olan melekler.

Mukarrabûn ve İlliyyûn: Allah'ı (c.c.) anmak ve O'nun yüceliğini dile getirmekle görevli olan melekler.


3. Kitaplara İman: